BioGezond en Catering&Grootkeuken worden mediapartners van BioXpo.
Vakbeurs voor de biologische, ecologische, natuurlijke en duurzame sector
BioGezond en Catering&Grootkeuken worden mediapartners van BioXpo.
GoodFood.Brussels een initiatief van leefmilieu Brussel zal voor de eerste maal aanwezig zijn met een groepsstand op BioXpo. Van harte welkom!
Meer info over dit initiatief vindt u op www.goodfood.brussels.nl
We slaan opnieuw de handen in elkaar met BioForum zodat BioXpo de volledige biosector kan verzamelen.
Net zoals op de vorige editie zal BioForum zelf ook aanwezig zijn met een groepsstand voor hun leden.
De volgende editie van BioXpo vindt plaats op 24 en 25 maart 2024.
Een nieuwe locatie werd geselecteerd: Brussels Gate in Groot-Bijgaarden.
Er is een heel ruime parking aanwezig, ligt vlak aan de Brusselse ring en u kan er ook met de trein naartoe!
Wij zien langzamerhand licht in de coronaduisternis verschijnen en gaan ervan uit dat, zeker in de maand mei, zaken als het COVID-pas niet meer aan de orde zullen zijn voor deelname aan beurzen.
Daarom hebben we in overleg beslist om de beurs opnieuw nog even uit te stellen en wel tot 8 en 9 mei 2022.
Wij hopen dat de beurs dan in optimale omstandigheden kan doorgaan en we zo iedereen uit de biosector terug kunnen verwelkomen zonder al te veel poespas.
De beurslocatie blijft Paleis 11.
Wie al ingeschreven was voor de editie gepland in november of maart kan gewoon zijn ticket blijven gebruiken voor de editie in mei.
Biowinkeliers kunnen gratis de sessie van Katlijn Voordeckers van OPMERKELIJK volgen:
handige tools om jouw winkel extra aantrekkelijk te maken!
Haar bestseller
TOPgeMERKt, benadert klantbeleving veel ruimer dan gewoon klantvriendelijk zijn of een goede klantservice leveren, maar geeft je de tools om je business naar een next level te brengen.
Tegen 2030 moet 25% van de landbouwgrond biologisch zijn. Consumenten zullen gestimuleerd worden om bio te kopen. Tijdens BioXpo komt dr. Henri Delanghe (Deputy Head of Unit Organics) het EU Organic Action Plan toelichten.
Mis deze kans niet om in contact te komen met iemand binnen de Europese Commissie.
Verkopen in bulk is aan een opmars bezig. Tijdens de beurs kan u ondermeer deelnemen aan een panelgesprek met o.a. leverancier, verkoper en verpakkingsfirma.
We slaan opnieuw de handen in elkaar met BioForum zodat BioXpo de volledige biosector kan verzamelen.
Net zoal vorige editie zal BioForum zelf ook aanwezig zijn met een groepsstand voor hun leden.
Naar aanleiding van World Fair Trade Day op zaterdag 9 mei maakt Fairtrade Belgium de resultaten van een onderzoek bekend. De belangrijkste les die eruit te trekken valt: meer dan ooit hecht de Belg belang aan duurzaamheid wanneer hij inkopen doet. Bijna de helft van de duizend ondervraagde Belgen uit alle lagen van de bevolking zegt na de coronacrisis meer aandacht te willen besteden aan duurzame voeding dan ervoor.
Hoe die duurzame voeding er voor hen uitziet? 42% van de respondenten geeft aan vaker voor lokale producten te kiezen, 23 % zegt dan vaker een fair trade product te zullen kopen en 14 % geeft aan dat hun voorkeur voor bio is toegenomen.
Psychologische schok
De crisis heeft de respondenten van de bevraging meer dan vroeger stil doen staan bij de herkomst van ons eten, de grenzen van ons economisch systeem en de menselijkheid van de hele voedselketen. 74% van de Belgen vindt dat we door de crisis opnieuw de mens centraal moeten stellen in commerciële relaties en bij uitbreiding de hele economie. 60% geeft aan zich nu meer bewust te zijn van de rol van de telers en boeren in onze voeding. 57% zegt dat de crisis ertoe heeft geleid dat zij meer belang hechten aan de vergoeding van boeren die hun voedsel verbouwen.
'Ik was zelf heel verrast door de resultaten', zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. 'Ik had wel enige impact van de crisis verwacht, maar deze cijfers had ik niet durven voorspellen. Corona is een grote psychologische schok geweest, en dat gecombineerd met voor sommige mensen meer tijd om na te denken. We voelen ineens dat we kwetsbaar zijn. Voedsel vinden was voor ons altijd vanzelfsprekend: we konden ons niet anders voorstellen dan dat we naar de winkel gaan en het er konden kopen. En ineens werden we geconfronteerd met lege winkelrekken en files voor de winkels. Plots zien we de mensen achter ons eten. Dat beseffen we nu: de economie gaat niet om geld, de economie gaat om mensen.'
Stappen naar post-coronawereld
De resultaten van de bevraging vormen een belangrijk signaal volgens Fairtrade Belgium, en wel een waar gehoor aan zou moeten gegeven worden door supermarkten en overheden. Een aanzienlijk deel van de Belgen (59%) is van mening dat supermarkten en distributeurs naar aanleiding van de coronacrisis nog meer nadruk moeten leggen op lokale (59%), fair trade (40%) en biologische (26%) producten. Nicolas Lambert: 'We zien dat mensen aangeven na de crisis meer te zullen gaan winkelen bij lokale supermarkten of kruideniers (23%), openluchtmarkten (21%) of zelfs rechtstreeks bij de boer (33%). Dat zou allemaal ten koste van conventionele supermarkten kunnen gaan. Het is dus in hun eigen belang om óók op duurzaamheid in te zetten. Investeren in duurzaamheid is op korte termijn misschien wat kostelijker, maar het is wel investeren in de toekomst.'
Daarnaast blijkt 7 Belgen op 10 van mening dat overheden moeten helpen bij een transitie naar een duurzame economie. 70% van de respondenten staat bijvoorbeeld achter een verlaging van de btw op lokale, biologische en/of eerlijke producten. Een ding is alvast zeker, aldus Lambert: 'Verandering kan alleen komen wanneer consumenten, industrie en beleid samenwerken.'
Bron: Knack
Met het nieuwe jaar in het vooruitzicht brengen wij u graag al op de hoogte van de volgende editie van BioXpo. Zet alvast zondag 7 en maandag 8 november 2021 in uw agenda!
Op vraag van verschillende exposanten verhuizen we de beurs naar volgende herfst maar op de vertrouwde locatie namelijk Hal 11 van Brussels Expo.
Tot dan!